Inzerát
Cíl: relativizace skupinových stereotypů, rozvíjení vcítění se do jiné
kultury, rozvíjení schopnosti popisovat jevy pozitivně.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ předcházení předsud–
kům, stereotypům, tolerování odlišnosti (naučit se být  kulturně" otevřený
a tolerantní, posílit pozitivní postoj vůči cizím kulturám); afektivní kompe–
tence ­ empatie (vcítit se do cizích mentalit, jejich specifik a lépe interpre–
tovat cizí vzorce chování).
Cílová skupina: cca do 12 účastníků (jinak je technika příliš dlouhá
a náročná na pozornost), interkulturní skupina.
Pomůcky: papíry a tužky.
Čas: 60–90 minut dle kondice, velikosti a motivace skupiny.
Postup: Trenér nejprve uvede situaci promluvou o inzerátech. Inzerá–
ty se snaží nabízet co nejatraktivnější formou např. dovolenou, věc, za–
městnání či školu. Může zmínit i inzerát (pro potenciální turisty) na 
Českou republiku (komiksové bubliny). Jednotliví účastníci se pak na sa–
mostatné archy papíru pokusí pomocí zdůraznění pozitivních charakte–
ristik a stereotypů (ne lživé či podle nich fiktivní atributy ­ klamavá re–
klama je v této hře zapovězena!) vytvořit dva až tři tzv. inzeráty na
určitou kulturu. Jedna z nich by měla být jejich vlastní, ostatní dle jejich
výběru.
Vedoucí hry pak inzeráty přečte a skupina hádá, které kultury se inzerát
týká. Teprve po přečtení se účastníci dozvědí správné řešení. Skupina pak
diskutuje o shodách a rozdílech v pohledech jednotlivých účastníků či
o různém nazírání téže kultury různýma očima.
Diskuse: Skupina by měla probrat různorodost pohledů či důležitosti,
připisované jednotlivým charakteristikám. Může rovněž probrat odlišnosti
pohledu zevnitř a zvenčí.
Poznámka: Ve větší skupině může trenér omezit počet inzerátů na dva
(pouze jeden není příliš vhodný ­ ochuzuje se tak skupinová dynamika i ro–
vina vcítění se do jiné kultury).
Pokud skupinu situace zaujme, mohou účastníci na závěr společně vy–
pracovat „vinzerát“ na zemi, v níž momentálně pobývají.
170
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>